Сторінки

неділя, 21 грудня 2014 р.

Досвід роботи

       Вже 10 років я працюю вчителем образотворчого мистецтва в Міжгірській ЗОШ І-ІІІ ступенів №1.     У своїй роботі намагаюсь створити такі умови для розвитку особистості, за яких розкриваються унікальні здібності, властиві кожній дитині, виховується активний громадянин демократичного суспільства, будівник мудрої могутньої держави, патріот своєї вітчизни - України.

Постійно вдосконалюю педагогічну майстерність, замислююсь: як зробити дітей активними учасниками навчально-виховного процесу, навчити їх думати, проникати в суть явищ, привертати увагу школярів до слова і дій учителя. Мене завжди хвилює питання «Як зробити навчання цікавим?» Адже моїх учнів об'єднує одне спільне бажання - досягти більшого, бути кращими у навчанні. Тож своє вчительське завдання вбачаю у тому, щоб розвивати інтелектуальні здібності учнів, підтримувати їхнє бажання вчитися, допомогти досягати успіху.
Моє кредо –“В кожній дитині є сонце, неюбхідно лише дозволити йому світити” . Отже, тема мого досвіду -«Активізація творчого потенціалу учнів за допомогою створення ситуації успіху на уроках образотворчого мистецтва» зумовлена самим життям. Результати діяльності багатьох педагогів підвели мене до усвідомлення впровадження у практику своєї роботи педагогічної технології «Створення ситуації успіху», націленої на те, щоб викликати у ді-тей почуття радощів, забезпечити успіх у навчанні. Переконана у тому, що ситуація успіху досягається лише тоді, коли сама дитина визнає цей резуль-тат як успіх.
 Моя мета - створити ситуацію успіху для розвитку особистості дитини, дати можливість кожному вихованцю відчути радість досягнення, усвідом-лення своїх здібностей, віри у власні сили; допомогти дитині зрости в умовах успіху, дати відчути радість від здолання труднощів, зрозуміти, що задарма в житті нічого не дається, усе потребує зусиль. І тоді успіх буде еквівалентним докладеним зусиллям. Практика моєї роботи засвідчила, що усвідомлення Ситуації успіху самим учнем, розуміння її значимості виникає тільки після лдолання дитиною боязкості, невміння, незнання, психологічного ураження іл інших труднощів.
Відомо, що розум не може зосередитися на всьому, він відкидає нецікаві, нудні цні й емоційно монотонні уроки. Тому намагаюсь створити приємну атмосферу в класі. Чималу роль у власному досвіді відводжу урізноманітненню, і її сподіванці, фантазії та завданню, яке спонукатиме до дії. Несподівані гос-ті, таємничі мандрівки, польові дослідження, спонтанні проекти (дні в старо-і м ньому стилі, виставка домашніх тваринок, дослідження, що їх ініціюють діти) збагачують читання, письмо, сприяють дискусії. На підставі прочитаного  діти ставлять сценки чи лялькові вистави й самі щораз більше втягуються до організації цього процесу.
 У моєму класі рідко буває тихо.Взаємодія й бажання поділитися пізнанням- це життєво важливі компоненти приємної атмосфери. А  відкриття, нова ін-формація, радість від досягнення потребують ссвого вираження.
Якщо після того, як я зайшла до класу, всіх огорнула приємна атмосфера,
значить, перший крок зроблено: учнів налаштовано на настрій, який сприя-
тиме ефективному навчанню (додаток № 2).
Ще один крок - це діяльність, яка передувала б подальшому навчанню й заохочувала до нього. Тому у власній педагогічнім діяльності надаю перевагу барвистій обстановці, кольоровим плакатам, наочності, спонукаючи до робо- ти тих, хто має візуальний стиль навчання, а також мулиці, яка стимулює уч-нів, що найліпше сприймають на слух. А от фізична активність налаштує на навчання тих, хто має кінестетичний стиль. Поєднання цих засобів додасть  школярам упевненості за мислення, почуття й діяльність.
Переконана у тому, що школа має бути найкращою - школою без поразок, яку б діти закінчували, усвідомлюючи свої таланти і здібності, свій інтелек-туальний рівень, що допоможе їм стати тим, ким вони прагнуть. Для цього створюю найоптимальніші умови для розвитку молодого покоління, фор-муючи справжню і всебічно розвинену успішну творчу особистість, допома-гаючи дитині знайти своє власне обличчя.
У моєму класі заохочується формулювання та висловлювання своєї думки. Запитання стимулюються. Створюється ситуація успіху. Намагаюся вчити дітей цінувати повагу, відповідальність у взаєминах між дорослими та діть-ми, чесність, турботу та старанність. Під час проведення уроків створюю розвивальне середовище, структурую зміст предметів на інтегрованій основі, створюю ситуацію вибору, партнерської взаємодії, широко використовую до-слідницькі методи. Залучаю родини до навчально-виховного процесу, бо вважаю, що це є важливою умовою підвищення ролі школи в суспільстві, по-силення мотивації навчання учнів. Моя робота містить обов'язкові компонен-ти: участь родини; розгорнуті практичні заняття, які демонструють увагу до психологічних особливостей дитини; навчання дітей з урахуванням їх індиві-дуальних можливостей; робота в групах; виховання поведінки.
Визнаю необхідність використання різноманітних стратегій викладання залежно від різних стилів навчання, темпераменту і особливостей окремих
дітей. З цією метою:
адаптую матеріали і навчальні прийоми для того, щоб врахувати ін-дивідуальні запити, інтереси та особливості дітей;
надаю право вибору при роботі в класі, а також разом з вихованця-ми плануємо щоденні досягнення;

забезпечую релевантні заняття, що збагачують кругозір учнів, про-поную завдання, спрямовані на досягнення високих показників в усіх сферах розвитку;
використовую різні методи і наочність з метою задоволення потреб  школярів.
  Робота над проблемою «Активізація творчого потенціалу учнів за допомогою створення ситуації успіху на уроках образотворчого мистецтва» допомагає удосконалювати внутрішній світ дитини, дає натхнення для постійної роботи над собою. Ситуація успіху посилює акцент на позитивних якостях праці учня.
У своїй педагогічній діяльності постійно застосовую висловлювання, які підтримують дітей, додають їм наснаги, створюють ситуацію успіху:
Це дуже важливо, і ти неодмінно зумієш...
Саме ти і міг би зробити таку справу...
Я впевнена, що ти пам'ятатимеш про...
Це зовсім нескладно, навіть якщо не вийде - нічого страшного.
Ось цей елемент вийшов дуже гарно!
Починай же! Тебе чекає успіх!
Планую і проводжу заняття, в основі яких покладено принцип навчання у співпраці, цим самим надаю учням можливості досягнути високого рівня вза-єморозуміння, взаємоспілкування, а також розвивати здібності працювати і навчатися самостійно. Як саме? -
Надаю можливість молодшим школярам нести відповідальність за сумісну діяльність.
Створюю ситуації, щоб діти працювали по черзі, слухали один одно-го і обмінювалися матеріалами.
Організовую роботу дітей в різних групах, парах для того, щоб вони отримували ширшу перспективу через обмін знаннями, ідеями, ду-мками.
У класній кімнаті розміщую різні матеріали, що регулюють спільну роботу дітей.
Чітко формулюю вимоги до поведінки учнів при спільній діяльності, визначаю конкретні завдання, інструкції
Використовую різноманітні види діяльності, занять, матеріалів, що відпо-відають рівню розвитку дітей і спрямовані на активне навчання: виховую позитивну самооцінку і «Я»-концепцію; розвиваю соціальні уміння і знання; спонукаю дітей мислити, досліджувати, експериментувати; стимулюю розви-ток мовних навичок і грамотності; спрямовую діяльність на фізичний розви-ток; надаю можливість для розвитку соціальних навичок (рольові ігри, ляль-
 ковий театр, малювання тощо); моделюю власним прикладом поведінку, під-тримую тісний зв'язок з учнями в позаурочний час.
На своїх уроках даю учням цілісне уявлення про світ, формую мотивацію до навчання, виконую пропедевтичну функцію навчання, активізую розвиток пізнавальних процесів: сприйняття, уяви, а також основних властивостей особистості, зокрема, здібностей, почуттів і емоцій. Результатом роботи над проблемою «Активізація творчого потенціалу учнів за допомогою створення ситуації успіху на уроках образотворчого мистецтва» є гармонійний розвиток успішної особистості, яка здат-на самостійно здобувати знання протягом життя, застосовувати їх у нестан-дартних ситуаціях; образна, жива, логічна мова учнів, змістовні, грамотні твори, вміння творчо працювати. Щоб зацікавити учнів роботою, дбаю про зміст навчання. Він має приваблювати дітей чимось незвіданим, сприяти розвивальним дидактичним цілям.
На мою думку, для того, щоб Україна завдяки найпередовішим освітнім технологіям увійшла до сузір'я успішних розвинених країн світу - економіч-но стабільних, культурно неповторних, з відповідним матеріальним і духов- , ним благополуччям громадян, - маємо відповідати стандартам і оцінкам, за-снованим на загальних уявленнях про відмінне викладання та ефективну учительську практику. Тому пропоную п'ять найважливіших моментів влас-ної педагогічної діяльності:
завжди піклуюся про учнів та їхнє успішне навчання, усвідомлюю, що учні різні, і відповідно пристосовую свою викладацьку стратегію до цих відмінностей; розумію механізми розвитку і навчання своїх вихованців. Об'єктивно ставлюся до них. Вважаю, що моя місія ви-ходить за рамки розвитку знань  школярів і розповсюджу-ється на емоційні сфери мотивації і зосередження уваги на дитині загалом.
знаю предмет, що викладаю, і те, як його викладати; розумію, як створюються, організовуються і пов'язані з іншими дисциплінами знання з предметів;
відповідаю за управління процесом навчання і контроль над ним. Моє первинне завдання - полегшити учням навчання, посилити ак-цент на позитивних якостях праці  школярів. Для досяг-нення своїх цілей застосовую різні методики. «Диригую» навчанням окремих учнів і груп. Високо ціную участь учнів у цьому процесі і І регулярно оцінюю успішність вихованців;
І постійно осмислюю свою практичну діяльність і вчуся на основі вла-сного досвіду, аналізую наслідки моїх рішень, обдумую набуті ре-зультати і використовую їх у подальшій викладацькій практиці. Для вдосконалення роботи використовую компетентні рекомендації, а також результати дослідницької праці;
як член педагогічного колективу, сприяю ефективності роботи шко-ли, співпрацюю з іншими професіоналами педагогічної ниви. До роботи з учнями залучаю батьків і використовую усі наявні у шкіль-ного колективу ресурси.
ІДати дітям радість праці, щастя успіху в навчанні, збудити в їхніх серцях почуття гордості, власної гідності - ось моє найперше завдання. Адже саме успіх у навчанні - єдине джерело внутрішніх сил дитини, що породжує енер-гію для боротьби з труднощами, бажання вчитися.

Немає коментарів:

Дописати коментар